javahermarket

بلایی كه سر كعبه در آوردند این بار بر سر حرم امام رضا در آمده است


ِیــــــــــار سیصدوسیزده

یا صاحب الزمان

 

همه بناهایی که میراث فرهنگی هر کشوری محسوب می شوند، مشمول قوانین حمایتی میراث فرهنگی هستند و بخصوص آنها شاهکارهای تاریخ معماری جهان محسوب می شوند ثبت جهانی شده و تابع مقررات حمایتی یونسکو می شوند.

یکی از این قوانین حمایتی حفظ حریم بناهاست که شهروندان ایرانی به خوبی اجرای این قانون را در مورد برج جهان نمای اصفهان در نزدیکی میدان نقش جهان مشاهده نمودند و با آن آشنا شدند.

برج جهان‌ نما یک مرکز تجاری و فرهنگی (!) است که درسال 1375 از سوی شهرداری اصفهان پیشنهاد شد. ساختمانی به ارتفاع 50 متر که در 700 متری میدان امام (نقش جهان) اصفهان و در پی تخریب کاروانسرای صفوی"حدید" ساخته شد .

با حضور بازرسان یونسکو درسال1380 میدان نقش جهان اصفهان در شمار آثار تاریخی در معرض خطر"مطرح شد و آنها که از پله سوم مسجد شیخ لطف‌الله انتهای برج جهان‌نما را از میدان نقش جهان مشاهده کردند،هشدار دادند که خط آسمان و منظر تاریخی و فرهنگی میدان نقش جهان با وجود این برج مخدوش شده است و در صورتی که دولت ایران نسبت به تعدیل ارتفاع برج اقدام نکند، میدان نقش جهان در فهرست میراث در معرض خطر قرار می‌گیرد.

"خط آسمان" مشخص کننده حریم یک بناست. این موضوع حتی برای پادگان های نظامی نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال پادگان نیروی هوایی که در منطقه 13 شهر تهران واقع شده است حریمی دارد و براساس قوانین شهرداری منطقه 13 تهران، هیچ بنای مسکونی بیشتر از 2.5 طبقه در محدوده مشخصی از پادگان نظامی، (مثلا به شعاع 500 متر) آن ساخته نمی شود. یعنی حریم پادگان هم باید رعایت شود!

آستان قدس رضوی در معرض خطر!

حرم آستان قدس رضوی، نه تنها از آثار ارزشمند معماری است و نمونه ای کامل از همه هنرهای معماری، خط، آجرکاری، کاشیکاری معرق، آینه کاری، قلم زنی، مینیاتور، تذهیب، خاتم کاری، سنگ تراشی و... می باشد؛ بلکه از محبوبیت و ارزش معنوی و تقدس بسیاری برخوردار است. اما صد افسوس که اگر یونسکو دلش برای حرم امام رضا (ع) نمی سوزد (و چه بسا از نقض حریم آن خوشنود هم می شود)؛ خاطر مسوولین امر نیز هرگز راهی به حریم آن حرم ندارد!

زایران حرم قدس امام رئوف، این روزها در صحن جامع رضوی (ورود از باب الرضا) شاهد آسمان خراشهایی هستند که با محاصره ی محل پرواز فرشته ها، سربه فلک کشیده اند و حریم آن را خراشیده اند.

در تصاویر زیر، نقض خط آسمان حریم حرم امام رضا، به خوبی مشهود است. وقتی همه همت سازمان میراث فرهنگی، اماکن متبرکه حج و اوقاف، تولیت آستان قدس و شهرداری ها صرف کار سیاسی و اقتصادی می شود؛ این اتفاق عجیبی نیست:


 

گفتنش خالی از لطف نیست که ماجرای "نقض حریم" و "شکستن خط آسمان"این روزها در اماکن متبرکه و مقدس اسلامی بازار داغی دارد. حریم مسجدالحرام که مهم­ترین آنهاست، در سرزمین تحت سلطه سعودی ها، به همت شبکه وهابیت و با حمایت سازمان های بین المللی و طراحی معماری شرکت های انگلیسی، تبدیل به بُرجستانی شده که با طرحی خاص کعبه را تحقیر می کند؛ گویی این کعبه است که در آستان کبریایی بیت الابراج و برج ساعت به سجده افتاده و سربه آستان نمادهای ماسونی می ساید.


نظرات شما عزیزان:

علی ربانی
ساعت16:30---27 اسفند 1391
سلام دوباره


خیلی ممنون از تلاشها و پستهای مفیدی که گذاشتی.


حال داشتی به منم سر بزن.


راستی با محمد علی جمالزاده (پدر داستان کوتاه ایران-نویسنده کباب غاز در کتاب ادبیات دوم دبیرستان) نسبتی داری؟


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:,ساعت 23:54 توسط سجاد جمالزاده|


آخرين مطالب
» چگونه یك حدیث، اینشتن را شگفت‌زده كرد؟
» حكمت ذبح اسلامی
» ترویج حجاب یا (بی حجابی!) به کودکان در تولیدات صدا و سیما +تصاویر
» آینده انقلاب های عربی از نگاه اسرائیل
» غریب ترین معصوم
» باز هم این قرآن عجیب!
» با داروخانه بی نظیر خداوند بیشتر آشنا شوید! +تصاویر
» می توان گفت تو را شیعه اثنی عشری؟
» چگونه مرگ خود را جلو عقب کنیم
» بلایی كه سر كعبه در آوردند این بار بر سر حرم امام رضا در آمده است
» پاسخ آیت الله مکارم به سوالاتی درباره ظهور
» روز ظهور امام زمان (عج)
» اقامتگاه امام زمان‌ (عج) كجاست؟
» مرگ شیطان
» بازگشت حضرت عیسی(ع) به زمین
» ظهور، راز خدا
» شیوه برخورد امام با مخالفان و پیروان ادیان!!
» 313 یار امام عصر (عج)
» تفاوت حدیث قدسی با قرآن
» چرا خطاب های قرآنی همه جا با مردان است؟

 Design By : Pichak